재테크

공식답변) 업비트 250조 허수주문 의혹, 회사 측 공식 답변

수타벅스 2018. 12. 22. 14:27
반응형


검찰 발표에 대한 업비트의 입장을 말씀드립니다.


검찰의 기소로 인해 고객 여러분께 심려를 끼쳐 죄송하다는 말씀 먼저 드립니다.


이번 사안은 업비트 서비스 준비 및 오픈 초기였던 2017년 9월 24일부터 12월 31일 사이(서비스 오픈:10월 24일), 약 3개월간 있었던 일부 거래에 관한 것으로, 그 이후부터 현재 업비트 내 거래와는 무관합니다. 회사는 지난 8개월간의 수사 과정에서 성실하게 해당 내용을 설명했습니다.


회사는 검찰 발표와 같은 취지의 가장매매(자전거래), 허수주문(유동성공급) 또는 사기적 거래를 한 사실이 없으며, 보유하고 있지 않은 암호화폐를 거래하거나 이 과정에서 회사 및 임직원이 이익을 취한 것이 없습니다.


거래 방식에 대한 견해 차이에 대해서는 향후 재판과정에 성실히 임하여 관련 사실을 소명하겠습니다.


법인 계정으로 유동성을 공급하였으며, 이 과정에서 이익을 취하거나 허위로 매매한 바 없습니다.


회사는 서비스 오픈 초기에 거래 시장 안정화를 위해 회사 법인 계정으로 유동성을 공급한 바 있습니다. 해당 기간은 2017년 9월24일부터 12월 11일까지입니다. 해당 법인 계정은 출금 기능이 없으며, KRW(원화 포인트) 및 암호화폐를 시스템 상에서 입력하는 방식이었습니다.


법인 계정의 특성상 회사에서 이미 보유 중인 회사 현금과 암호화폐를 이용하는 거래였기 때문에 외부에서 해당 법인 계정으로 입금하는 절차를 거칠 필요가 없어 그절차를 생략하였을 뿐, 유동성 공급은 회사 보유 실물 자산 내에서만 이루어 졌습니다.


서비스 오픈 초기에 시장가 주문 기능이 있었습니다. 거래량(매도호가)이 적은 코인의 경우, 매수/매도 각 호가별(매수/매도 각 10호가) 가격 차이가 크게 났습니다. 이 때 시장가 주문을 내는 경우 급격한 체결가의 변동이 있을 수 있고, 이 경우 매수자가 의도하지 않는 금액으로 거래가 체결될 수 있는 위험이 있었습니다. 즉 현재의 체결가보다 상단과 하단의 적정한 범위 내에서 매도 및 매수호가를 제출하여 급격한 가격변동에서 이용자를 보호하려는 목적으로 유동성을 공급한 바 있습니다.


회사는 당시에 급변하는 시장가격으로부터 고객을 보호하고, 시장 안정화를 위해 암호화폐 당 약 2-3억 수준(원화 환산 기준)으로 업비트가 보유하는 실물 자산을 이용하여 유동성을 공급한 것입니다. 검찰이 발표한 254조는, 시장가격의 변화에 따라서 기존의 주문을 취소하고 신규 주문을 제출하는 유동성 공급의 기본적인 특성이 고려되지 않은 것으로, 이에 대한 것은 재판 과정에서 성실히 소명하겠습니다.


오픈 초기에 약 2개월간 마케팅 목적으로 일부 자전거래를 했으나, 시세에 영향을 미치지 않았으며 당시 총 거래량의 약 3%에 해당합니다.


거래소 오픈 초기에 거래량이 적은 코인 등에 대해 매수자와 매도자간의 거래를 활성화하기 위해 외부 거래소 가격을 참고하여 표시할 필요가 있었습니다. 이를 위한 기술적인 방법으로 자전 거래의 방식을 활용한 바 있습니다.
이 때 사용한 것은 엄격하게 분리 관리된 법인 계정이며, 시세에는 영향을 미치지 않는 방식이었습니다. 거래소 오픈 초기 기간에 마케팅 목적으로 시장 활성화에 국한되었습니다. 자전거래에서 발행한 수수료는 회사 매출로 인식하지 않았습니다.


자전거래 기간은 오픈일 이었던 2017년 10월 24일부터 12월 14일까지였습니다. 이는 동 기간 총 거래량 중 약 3%에 해당하는 약 4조 2,671억원입니다.


비트코인 매도 과정에서 보유하지 않은 암호화폐로 거래하지 않았으며, 이득을 취하지 않았습니다.


당시 급격한 거래량 증가로 제휴사 장애가 발생해 이로 인한 일부 시스템 오류에 대응하면서 고객의 자산을 보호하고 안정적인 거래 서비스를 제공하기 위해 실제 회사가 보유한 자산으로 오류를 보정하기 위한 거래를 하였습니다.


회사는 이 과정에서 보유하지 않은 암호화폐를 매도, 매수한 바 없고 임직원 및 개인이 이득을 취하지 않았습니다. 앞으로도 재판 과정에서 해당 내용을 성실히 소명하도록 하겠습니다.


검찰이 발표한 비트코인 수량과 매도 금액은 이러한 거래 과정에서 매수 부분을 제외하고 매도 부분만 누적 합산한 것으로 추정됩니다.


업비트는 오픈 이래 현재까지 고객에게 출금해 주어야 하는 현금과 암호화폐를 안전하게 분리 보관하고 있습니다. 고객이 현금 또는 암호화폐 출금을 요청할 경우, 언제든지 그 요청에 응하여 현금 또는 암호화폐를 출금해 드리고 있습니다.


업비트는 고객이 입금한 자산(현금과 암호화폐)과 업비트 법인 자산을 철저히 분리하여 관리하고 있습니다. 고객이 입금한 현금은 별도 은행 계좌에 예치하고 있고, 고객이 입고한 암호화폐 또한 안전하게 분산 보관하고 있습니다.
업비트가 고객에게 출금해 주어야 하는 현금과 각 종류별 암호화폐에 대해 그 이상의 현금과 암호화폐 자산을 보유하고 있다는 점은 이미 세 차례(2018년 1월19일, 6월 28일, 10월 8일)의 회계법인 실사로 확인 받았습니다. 가장 최근에 받은 10월 8일 기준으로 업비트는 고객에 대하여 지급할 암호화폐 대비 금액 기준으로 약 103% 보유하고 있습니다. 업비트의 예금 잔액은 고객에 대하여 지급할 금전 대비 165%를 보유하고 있습니다.


검찰 기소로 인해 고객분들께 심려를 끼쳐 죄송하다는 말씀을 다시 한 번 드립니다.


다만 이번 사건은 1년 전인 거래소 오픈 초기에 발생한 일부 거래에 관한 것일 뿐 현재의 업비트 거래와는 전혀 무관하며, 업비트 서비스는 평소와 같이 정상 운영되고 있습니다. 앞으로도 업비트는 더 편안하고 안전한 거래 환경을 만들기 위해 노력하겠습니다. 또한 글로벌 리딩 거래소로서 블록체인 산업 생태계 성장에 기여하도록 최선을 다하겠습니다.


The official statement of Upbit regarding the Prosecutors' Announcement
First of all, we would like to express our deepest regrets for causing much anxiety aroused by the indictment.
The case is related to some transactions during a three-month period, from September 24 to December 31 (Date of opening the service: October 24). This was when our company was preparing for and has just launched Upbit service. All transactions which took place in Upbit after that period are not related to the case. For eight months of investigation, our company has sincerely explained to the Prosecutors' Office about the case.
Upbit did not commit wash trading (cross trading), imaginary orders (provision of liquidity), or fraudulent trading. The company did not trade cypto-currencies which it didn't own, or have its staff and employees benefit from such trading.
Upbit will fully cooperate with the authorities during its trial where the difference of viewpoints between the Prosecutors' Office and Upbit regarding the methods of transaction will be explained.
Liquidity has been provided through a corporate account, and no one swindled out of benefits or engaged in fake trading during the process.
When its service was just launched (September 24 ~ December 11, 2017), Upbit provided liquidity through a cooperate account in order to stabilize the trade market. The cooperate account didn't have any withdrawal function and was activated by inputting KRW and cryptocurrency points into the system.
Due to the nature of corporate account, the transactions above were based on cash and cryptocurrency already owned by the company. The process of sending funds to the account was omitted because there wasn't any need to send cash/cryptocurrency from outside. In short, the provision of liquidity was made within actual assets owned by the company.
When the service was just launched, we supported the function of ordering at market price. At that time, the difference between each asking price for buy/sell (10 asking price each for buy/sell) was great when the relevant coin/token had small trade volume (asking price for sell). Placing orders at market price under such circumstances has the risk of drastic change in trade price which can lead to buyers trading at unintended price. To prevent this, liquidity was provided by submitting asking prices for buy/sell within an appropriate range upper and lower than the current trade price. Its purpose was to protect the customers from drastic price change.
To protect the customers from the drastic change of market price and make the market stable, Upbit used the actual assets its owns (about 200~300k USD per cryptocurrency) to provide liquidity back then. Clause 254 of the Prosecutors' Announcement didn't considerate the basic characteristic of liquidity provision where previous orders are cancelled and new orders are submitted based on the change of market price. This will be explained in-depth during trial.
For about two months after launching the service, some cross trading took place for marketing purposes. However, such trading had no influence on the market price, and the volume of such trading took up about 3% of the total trade volume at that time
In the early days of the exchange, due to the lack of liquidity, the spread between buy and sell orders was high and the need for matching the global price to facilitate trading was apparent. To achieve this, we employed a technical approach – cross trading.
The account used during the process was a strictly maintained corporate account, and cross trading was conducted in way that did not affect the market price. Its use was strictly limited to marketing campaign in the early days of the exchange. Trading commission incurred during the activity did not account as the company's revenue.
Cross trading took place from the service's launch day (October 24, 2017) until December 14. The trade volume only accounts for 3% of the total trade volume - 4.27 trillion Korean Won.
Upbit did not sell Bitcoin that we did not own nor benefited from the process.
At the time, our partner exchange experienced technical difficulties due to unusually high traffic. In order to protect the customers' assets and provide stable trading services, Upbit made transactions to compensate for the discrepancies with assets it owned.
Upbit has not sold or bought cryptocurrency that it did not own, and employees and individuals of Upbit did not benefit during this process. This will be explained in-depth during trial.
The amount of bitcoin and the total amount of sell-orders announced by the Prosecutors seems to be the accumulation of sell-orders only, while excluding the buy-orders in the transactions.
Since its launch, Upbit has been securely storing assets (cash and cryptocurrency) payable to customers. When a customer requests for the withdrawal of cash or cryptocurrency, we swiftly respond to such request and execute the withdrawal at any time.
Upbit manages customers' assets (cash and cryptocurrency deposits) and corporate assets separately. Cash deposited by customers is in a separate bank account, and the customers' cryptocurrency is also securely stored.
The fact that Upbit's cash and cryptocurrency balance exceeds the amount payable to the customers has already been confirm three times (January 19, June 28, and October 8, 2018) through audits made by an accounting firm. As of October 8 when the most recent audit took place, Upbit holds about 103% of the cryptocurrencies payable to customers. Also, Upbit's bank balance is 165% of the cash payable to customer.
Once again, we express our deepest regrets for causing much anxiety aroused by the prosecutor's indictment.
However, this case is related to some transactions that took place at the beginning stage of the service, which was about a year ago. The current transactions of Upbit have nothing to do with the case, and Upbit's service is operating normally as usual. We will continue to strive to create a more comfortable and safe trading environment. As a global leading exchange, we will do our best to contribute to the growth of the blockchain industry.


* 아래를 눌러주시면 보유종목 상한가 확률 +1% 상승 *

728x90
반응형